Hardlopen in de winter – hoe blijf je gemotiveerd?

Hardlopen in de winter – hoe blijf je gemotiveerd?

Hardlopen in de winter is niet altijd even prettig – harde regen of zelfs sneeuw, ijzige wegen en die bijtende kou – dat is allemaal niet bepaald motiverend. Een goede routine is daarom van belang. Hoe blijf je gemotiveerd om je hardlooproutine tijdens de winter vol te houden?

Maak een playlist met motiverende muziek
Met goede muziek gaat alles een stuk gemakkelijker. Of je nou houdt van hiphop, pop of heavy metal, kies muziek waardoor jij zin hebt om je te bewegen en zet die op een mp3-speler. Luister de muziek ook tijdens het stretchen en terwijl je je aankleedt – zo heb je al zin voordat je de deur uit bent!

Pak jezelf warm in
Als je de kou al na tien minuten niet meer uit kan houden, heb je grote kans dat je meteen naar huis terug rent. Zorg er daarom voor dat je goed uitgerust bent voor het rennen: hardloopschoenen met een goede grip tegen de ijzige wegen, een warme legging en een goede bodywarmer. Vergeet je muts niet! Je raakt tot wel 40% van je lichaamswarmte kwijt via het hoofd. Door een muts te dragen voorkom je het verlies van lichaamswarmte, en heb je extra energie over voor het verwarmen van de rest van je lichaam.

Ren niet alleen
In een groep is alles leuker! Maak er samen met vrienden, collega’s of huisgenoten een gewoonte van om meerdere keren per week te gaan rennen. Als er buiten iemand op je staat te wachten, is het een stuk moeilijker om op de bank te blijven hangen.  Maak er dan wel iets concreets van: maak afspraken over de tijd en dagen waarop jullie hardlopen, en geef je groep een naam. Je kan zelfs de naam van je groep op mutsen bedrukken. Het is een kleine moeite en maakt de groep officiëler, waardoor jij je meer verplicht zal voelen om elke dag mee te doen. Stel dan ook meteen een doel: misschien willen jullie over een half jaar een marathon rennen.

Verzorg je lichaam extra goed
Als je hardloopt moet je je lichaam altijd goed verzorgen. In de winter is dit extra belangrijk: door het zweten in de kou kun je snel ziek worden en kramp oplopen. Zorg er daarom voor dat je je altijd meteen na het rennen een beetje uitrekt, en je zal je de volgende dag stukken beter voelen. Kijk hier voor een paar oefeningen die je na het hardlopen kan doen. Drink na het rennen iets om je op te warmen – een kop thee of warme chocola, en neem dan ook even de tijd om uit te rusten voordat je verder gaat met je dag. Heeft je lichaam een beetje extra aandacht nodig? Maak dan een afspraak voor een massage of ga langs de fysio. Investeer op die manier in je lichaam, en ervaar zelf de voordelen! Door goed voor jezelf te zorgen blijf je gemotiveerd, hou je je aan je hardloopschema en zal je stukken fitter worden!

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>