Hardloopschema’s

Hardloopschema’s

Als je begint met hardlopen is het verstandig om met een trainingsschema te werken. Zo’n schema helpt je om je conditie op te bouwen en om blessures te voorkomen. Beginnersschema’s bouwen op van wandelen naar een stuk onafgebroken hardlopen. De meeste schema’s zijn erop gericht om binnen 3 maanden een afstand van 5 km te kunnen rennen.

Loopschema’s op internet

Je kunt op internet heel veel trainingsschema’s vinden en er zijn ook veel hardloop-apps met schema’s. Op websites als hardloopschema.nl kun je meerdere schema’s downloaden. Vaak wordt aangegeven met de Borg-schaal hoe zwaar de trainingen zijn. Bij Beginnersschema’s variëren de trainingen tussen matig, een beetje zwaar en zwaar.

Hardloop-app’s

De meest gebruikte app voor hardlopen is runkeeper. Met deze app kun je je vorderingen bijhouden. Je kiest een loopschema en een startdatum en de app plant de trainingen in op je kalender. Je resultaten kun je ook nog delen met je vrienden op facebook.

Houd je aan het schema

Heb je een goed schema gevonden, houd je dan ook aan het schema. Soms voel je je na een paar dagen minder snel moe. De verleiding om van je schema af te wijken en een langer stuk te rennen is dan groot. Houd je toch strikt aan het schema. Anders zul je het waarschijnlijk moeten bezuren met een blessure of flinke spierpijn. Zorg ook altijd voor minimaal één rustdag tussen iedere trainingen. Je traint dus maximaal 3 keer in de week. Zo krijgen je spieren de tijd om te herstellen.
Je zult zien dat je met een goede opbouw snel vooruitgang boekt.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>