De laatste voorbereidingen voor een marathon

marathonMet de voorbereidingen van een marathon kun je al zeven dagen van te voren beginnen. Veel sporters beginnen voor een marathon met de koolhydraatstapeling. Ook vlak voor de wedstrijd dien je goed op je voeding te letten.

Koolhydraatstapeling

De koolhydraten begint met een koolhydraatarm dieet van ongeveer 3 dagen. Deze periode sluit je af met een duurloop. Hierna bouw je de intensiteit van je sportmomenten af en zorg je voor een koolhydraatrijk dieet. De koolhydraten worden nu extra snel opgenomen, doordat de voorraad leeg is.  Een richtlijn is dat je elke dag 6 tot 10  gram koolhydraten eet per kilo lichaamsgewicht. Goede voedingsmiddelen om in deze periode te nemen zijn brood, aardappelen, rijst en pasta. Dit dieet volg je tot de laatste dag voor de marathon.

De laatste dag

Het is belangrijk om voor de marathon nog genoeg te eten, maar kies wel voor lichte maaltijden. Je kunt tot twee uur voor het begin van de marathon nog eten en drinken. Zorg ook dat je voldoende hebt gedronken voor de start van de marathon.

Tijdens de wedstrijd

Tijdens de wedstrijd is het belangrijk om genoeg te drinken. Het beste is om bij elke drankpost wat te drinken. Wanneer je wat wilt eten tijdens de marathon kun je de eerste helft het beste een reep nemen. Het tweede deel kun je gels nemen voor extra energie.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>