Welkom op Wij Lopen Hard!

Welkom op Wij Lopen Hard! Deze website speciaal voor mensen die graag hard lopen of graag zouden willen hardlopen. Hier vind je een overzicht van alle hardloopevenementen voor de komende periode. Deze evenementen zijn zowel voor beginners als gevorderden. Je vind er trimlopen van enkele kilometers tot marathons. Dus neem gerust een kijkje! Ook vind je tips voor bij de evenementen en je eigen trainingen op de andere pagina’s.

 

 

 

Hardlopen in de winter – hoe blijf je gemotiveerd?

Posted by on 25 aug, 2017 in Tips, Trainingstips beginners, Trainingstips gevordenden | 0 comments

Hardlopen in de winter – hoe blijf je gemotiveerd?

Hardlopen in de winter is niet altijd even prettig – harde regen of zelfs sneeuw, ijzige wegen en die bijtende kou – dat is allemaal niet bepaald motiverend. Een goede routine is daarom van belang. Hoe blijf je gemotiveerd om je hardlooproutine tijdens de winter vol te houden?

Maak een playlist met motiverende muziek
Met goede muziek gaat alles een stuk gemakkelijker. Of je nou houdt van hiphop, pop of heavy metal, kies muziek waardoor jij zin hebt om je te bewegen en zet die op een mp3-speler. Luister de muziek ook tijdens het stretchen en terwijl je je aankleedt – zo heb je al zin voordat je de deur uit bent!

Pak jezelf warm in
Als je de kou al na tien minuten niet meer uit kan houden, heb je grote kans dat je meteen naar huis terug rent. Zorg er daarom voor dat je goed uitgerust bent voor het rennen: hardloopschoenen met een goede grip tegen de ijzige wegen, een warme legging en een goede bodywarmer. Vergeet je muts niet! Je raakt tot wel 40% van je lichaamswarmte kwijt via het hoofd. Door een muts te dragen voorkom je het verlies van lichaamswarmte, en heb je extra energie over voor het verwarmen van de rest van je lichaam.

Ren niet alleen
In een groep is alles leuker! Maak er samen met vrienden, collega’s of huisgenoten een gewoonte van om meerdere keren per week te gaan rennen. Als er buiten iemand op je staat te wachten, is het een stuk moeilijker om op de bank te blijven hangen.  Maak er dan wel iets concreets van: maak afspraken over de tijd en dagen waarop jullie hardlopen, en geef je groep een naam. Je kan zelfs de naam van je groep op mutsen bedrukken. Het is een kleine moeite en maakt de groep officiëler, waardoor jij je meer verplicht zal voelen om elke dag mee te doen. Stel dan ook meteen een doel: misschien willen jullie over een half jaar een marathon rennen.

Verzorg je lichaam extra goed
Als je hardloopt moet je je lichaam altijd goed verzorgen. In de winter is dit extra belangrijk: door het zweten in de kou kun je snel ziek worden en kramp oplopen. Zorg er daarom voor dat je je altijd meteen na het rennen een beetje uitrekt, en je zal je de volgende dag stukken beter voelen. Kijk hier voor een paar oefeningen die je na het hardlopen kan doen. Drink na het rennen iets om je op te warmen – een kop thee of warme chocola, en neem dan ook even de tijd om uit te rusten voordat je verder gaat met je dag. Heeft je lichaam een beetje extra aandacht nodig? Maak dan een afspraak voor een massage of ga langs de fysio. Investeer op die manier in je lichaam, en ervaar zelf de voordelen! Door goed voor jezelf te zorgen blijf je gemotiveerd, hou je je aan je hardloopschema en zal je stukken fitter worden!

 

De sportbeha bij het hardlopen  

Posted by on 28 aug, 2014 in Trainingstips beginners | 0 comments

De sportbeha bij het hardlopen   

 

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat ontzettend veel vrouwen liever niet gaan sporten omdat zij last krijgen van de borsten. Bij sommige sporten is dit erger dan bij anderen, maar het is in bij hardlopen in ieder geval een grote last. Het is dan ook noodzakelijk om de juiste sport beha te vinden, want het moet met iedere cup mogelijk zijn om normaal te kunnen sporten. Bij het uitkiezen van een sportbeha kun je wel een aantal tips gebruiken.

Tips
Het maakt niet uit hoe groot de cup is, het moet voor iedereen mogelijk zijn om een juiste beha te kunnen vinden. Ten eerste is het erg belangrijk om te weten welke maat je precies hebt. Maar liefst 80% van de vrouwen draagt de verkeerde maat, dus laat het desnoods eens opmeten in een lingeriewinkel. Zo weet je zeker dat je goed zit en het is nooit verkeerd om precies te weten wat jouw maten precies zijn.

Een andere tip is om de beha in de winkel te passen. Het klinkt misschien vreemd, maar dan kun je er ook even een stukje mee rennen of ermee springen. Op deze manier kun je meteen testen of alles goed zit en of de beha ook goed blijft zitten zodra je gaat bewegen. Sommige beha’s zitten prima, maar verschuiven toch als je ermee gaat bewegen en dat is niet de bedoeling.

Stevigheid
Ten slotte is het ook belangrijk dat de beha stevig is. Kies niet voor dunne, maar voor dikke bandjes. Cups in een sport beha kunnen ook nog zorgen voor extra steun. Het is ook handig om te letten op hoe strak de beha overal zit. Het is niet de bedoeling dat de beha in de huid snijdt, maar hij moet ook zeker niet te los zitten omdat dit onvoldoende steun geeft.

Afvallen door hardlopen

Posted by on 30 jul, 2014 in Trainingstips beginners | 0 comments

Afvallen door hardlopen

Ongeveer de helft van de mensen kiest hardlopen om mee af te vallen. Hardlopen is een goedkope en gemakkelijke manier om fit te blijven, maar de vraag is of je er wel echt mee kunt afvallen. Er wordt namelijk steeds gezegd dat hardlopen alleen zorgt voor een goede conditie, dus is het dan wel mogelijk om af te vallen door hard te lopen? En hoe doe je dit dan het beste?

Tips
Wat vooral belangrijk is, is dat je het niet te snel wilt doen. Snel hardlopen zorgt namelijk alleen voor een betere conditie en niet voor gewichtsverlies. Het ligt hierbij aan suikers en koolhydraten. Je wilt vet verbranden, en niet de suikers en koolhydraten gebruiken. Als je vooral kiest voor snel rennen, zal je geen vet verbranden maar gebruik je de stoffen in het lichaam die niet zorgen voor het afvallen.

Verder is het belangrijk om in één bepaald tempo te blijven. Je moet het zien als een cardiotraining. Hierbij blijft de hartslag vaak hetzelfde, en dit moet ook bij het hardlopen zo zijn. Hiermee verbrand je wel vet en houd je het bovendien langer vol.

Conditietraining
Dat je langzamer moet hardlopen om vet te verbranden, betekent natuurlijk niet dat je alleen maar langzaam moet hardlopen. Het is ook goed om conditie op te bouwen, dus af en toe een sprintje trekken is heel goed. Je merkt dan namelijk dat je het bij andere sporten ook langer kunt volhouden. Dankzij een goede conditie kan je uiteindelijk langer sporten. Het helpt alleen op dit moment niet voor het afvallen.

Afvallen is mogelijk als je ervoor kiest om regelmatig hard te lopen. Denk aan minimaal 2 keer per week. Elke dag is niet verstandig, omdat je lichaam ook de tijd nodig heeft om te herstellen. Houd minimaal één dag tussen de dagen rust om de spieren niet overbelast te laten raken.

Hardlopen met koud weer

Posted by on 16 jul, 2014 in Tips voor loopevenementen | 0 comments

Hardlopen met koud weer

Niet alleen met warm weer kan hardlopen nog wel eens lastig zijn en zul je rekening moeten houden met bepaalde dingen, maar ook met koud weer moet je dit doen. Je kunt in Nederland rekenen op regen en in de winter kun je niet gaan hardlopen in een t-shirt en korte broek. Hoewel je beter binnen kunt blijven als er sneeuw ligt, is er geen enkele reden om binnen te blijven als het een beetje koud is, want daar kun je zelf iets aan doen!

Het kiezen van de juiste kleding
Uiteraard speelt kleding een grote rol als het koud is buiten. Thermokleding is perfect voor dit weer, omdat je dankzij deze kleding warm blijft terwijl zweet toch afgevoerd kan worden. Normaal gesproken zou je kou vatten als je zweet en het buiten erg koud is, maar thermokleding zorgt ervoor dat dit niet gebeurt.Ook het kiezen van een goed jasje is belangrijk. Kijk hierbij vooral of het jasje waterbestendig is en ook of hij windvrij is. Als hij zowel waterbestendig als windvrij is, is hij perfect voor het hardlopen. Je draagt de thermokleding onder het jasje en op deze manier zal je geen kou vatten.

Zijn handschoenen en een muts nodig?
Je kunt in ieder geval de handschoenen achterwege laten. Tijdens het hardlopen zal er namelijk genoeg bloed naar de handen lopen waardoor deze warm worden. Een muts kan echter wel heel goed helpen. Het is namelijk zo dat het lichaam de meeste warmte verliest via het hoofd en de voeten. Kies dus voor warme sokken en een warme muts om geen kou te vatten.

De laatste handige tip gaat om het laten drogen van je hardloopschoenen die misschien nat geworden zijn door de regen. Het is niet verstandig om ze op de verwarming te zetten, dus je kunt beter kiezen voor een prop van een krant. Deze doe je in de schoen en de krant zal het vocht opvangen!